Selamat Datang...sila hubungi kami 047825259 untuk pakej pelancongan dengan harga berpatutan...

Thursday 11 July 2013

TIPS BEKERJA DI AGENSI PELANCONGAN

:::::Saya menulis atas pengalaman saya bekerja dalam bidang pelancongan..ada yang ok dan ada yang tak ok..lumrah dunia dan kena banyak muhasabah diri:::: tak semua orang suka cara kita:::


perkara paling penting bila first step masuk dalam dunia pelancongan ialah :


  1. Kena tanam azam yang kita bekerja untuk cari duit dan tambah ilmu pengetahuan. Dalam bidang ni banyak benda baru..customer yang datang tak semua sama..masa fisrt keja memang tak pandai tapi kena bagi pandai la..kena tengok bila pekerja yang lebih berpengalaman berdepan dengan customer dengar dan tengok cara dia bercakap.Takkan nak buat kerja biasa fax,buat invoice, pick up phone, voucher kot...saya tak suka makan gaji buta...walaupun pernah membuta dalam ofis..tu bila signal malas mai ja..bukan selalu....
  2. Jangan Takut Ramai yang takut nak berdepan dengan pelanggan dan bos....kat CMTT bos dia kepala angin kot. kerja dulu baru tau..banyak kena give and take dalam bekerja dalam bidang pelancongan ni. kena ada sikap ingin mencuba dalam bidang ni, minat melancong..kalau tanya ramai minat melancong bila kerja jadi takut dan tak minat sebab tak dak geng dan TAKUT..apapun kena berani dan berjiwa kental sikit jika ada masalah jangan cemas sebab setiap masalah ada penyelesian cuba berbincang dengan rakan sekerja atau bos.
  3. Komunikasi. bab komunikasi ni adalah yang terpenting sekali, kita kena senyum selalu pendamkan perasaan sedih kita, tak puas hati kita, marah kita. Why? because CUSTOMER ALWAYS RIGHT. tapi customer yang salah pun nak right juga..sebagai manusia kita kena faham tak semua perfect dan kita sedaya upaya nak jadi perfect. bab komunikasi ni kena jaga penampilan, cara bercakap, tone suara (lembut sedia2 la). customer akan cari kita walaupun kita dah tukar kerja lain sebab dia ingat cara kita layan dia.kalau rasa tak pandai sangat sebab baru bekerja cukupla sekadar SENYUM..
  4. ILMU.kena ada ilmu dalam bidang melancong ni..cakap kena ada isi..bukan cakap main ikut sedap hati ja..ada orang cakap bila kita cakap banyak tapi tak ada isi, itu diibaratkan kita tunjukkan kebodohan kita...dengan pelanggan kena goreng sikit.tapi jangan goreng sampai hangit..xsedap...kena banyak membaca majalah tentang pelancongan, search kat google dan cari risalah kat Kementrian Pelancongan. jangan harap orang ajar kita..orang payah nak ajaq kita..so pandai2 kalau ada berbesar hati nak ajar tu okla..prinsip saya kalau orang ajaq A kita kena cari sendiri sampai Z..
Lain kali sambung lagi.....selamat berpuasa..

No comments:

Post a Comment